ورزشی

همسالان و کیفیت تجارب ورزشی جوانان

بیشتر جوانان در مقطعی از دوران کودکی خود به ورزش می پردازند، بسیاری از آنها طیفی از ورزش ها را امتحان می کنند و در طول چندین سال درگیر ورزش می شوند. ورزش های سازمان یافته معمولاً در محیط های اجتماعی، باشگاه های خصوصی یا مدارس انجام می شود. همچنین فرصت‌های غیررسمی در محله‌ها، پارک‌ها، حیاط مدارس و مکان‌های دیگری وجود دارد که جوانان با حداقل نظارت بزرگسالان در آنجا جمع می‌شوند. در سراسر این محیط‌ها، جوانان به دلایل مختلفی شرکت می‌کنند، از جمله فرصتی برای بودن با همسالان، افراد تقریباً همسن، مانند همکلاسی‌ها، هم تیمی‌ها، یا سایرین با جایگاه و قدرت تقریباً برابر. و دوست پیدا کن هنگامی که به دنبال درک کیفیت تجارب ورزشی جوانان هستید، مهم است که همسالان را در نظر بگیرید. بهترین فیلم های ورزشی در این مطلب معرفی شده اند که با کمک آن ها از تجارب ورزشی بقیه بهره مند خواهید شد که بعضی از آن ها بر اساس داستان واقعی زندگی افراد تولید شده اند.

اغلب، دانشمندان ورزش و دیگران منحصراً بر نحوه عملکرد یک ورزشکار در ورزش تمرکز می کنند، اما در نهایت کیفیت یک تجربه ورزشی چیزی فراتر از بهترین های شخصی، برد و باخت است. تجربه‌های ورزشی با کیفیت، لذت، فرصتی برای یادگیری مهارت‌های فیزیکی و زندگی، و فرصتی برای آزمایش خود و عملکرد به ارمغان می‌آورد. تجربیات ورزشی نیز فرصت های مختلفی را برای اجتماعی شدن به ارمغان می آورد. همسالان می توانند به یک تجربه ورزشی با کیفیت خوب کمک کنند. بنابراین، مطالعه همسالان در ورزش می تواند به ما در درک بهتر چگونگی ایجاد تجربیات ورزشی جذاب و رضایت بخش کمک کند. وقتی اصطلاح همسالان را به کار می بریم، اغلب به افرادی هم سن و سال، مانند همکلاسی ها، هم تیمی ها، یا دیگرانی با جایگاه و قدرت تقریباً برابر اشاره می کنیم. راه‌های دیگری برای فکر کردن به همسالان وجود دارد – برای مثال، همه کمربندهای نارنجی در یک دوجو کاراته ممکن است به دلیل سطح مشترک موفقیتشان، همتا در نظر گرفته شوند. در این مورد، هم جوانان و هم بزرگسالان را می توان بخشی از گروه همسالان در نظر گرفت. با این حال، هنگام مطالعه کودکان یا نوجوانان در ورزش، ما معمولاً همسالان را کسانی می‌دانیم که تقریباً در همان سن یا کلاس هستند که تجربیات ورزشی و غیرورزشی مشترک دارند.

چگونه ممکن است همسالان بر تجربیات ورزشی تأثیر بگذارند؟ اولیویا را در نظر بگیرید که به فکر پیوستن به تیم دوومیدانی مدرسه راهنمایی خود است. او دو دوست خوب در همسایگی‌اش دارد، لزلی و مایا، که با آن‌ها بیرون بازی می‌کنند، با اتوبوس به مدرسه می‌روند و در غیر این صورت وقت می‌گذرانند. لزلی و مایا به تیم ملحق می‌شوند و اولیویا را نیز تشویق می‌کنند که به تیم ملحق شود. اولیویا ورزش های مختلفی را امتحان کرده است اما به آنها پایبند نبوده است. در بسکتبال، او احساس طرد شدن می‌کرد، زیرا در مقایسه با هم تیمی‌هایش دیر شروع کرد. او به سختی وارد حلقه اجتماعی تیم شد. در هاکی روی چمن، او با هم تیمی هایش به خوبی کنار می آمد، اما خود را کمتر از بقیه مهارت داشت. او گاهی اوقات از بازی خود احساس خجالت می کرد، به خصوص زمانی که همسالانش در تیمش تماشا نمی کردند، و زمان بازی محدودی دریافت می کرد. او شنا را امتحان کرد، اما روشی که تمرینات ساختاری داشتند، زمان کمی برای تعامل با دوستان باقی می گذاشت – او چیزی بیش از تمرکز بر عملکرد می خواست. با این حال، با وجود این تجربیات گذشته، او ایده پیوستن به دو و میدانی را دوست دارد. او می تواند با لزلی و مایا باشد، هیچ کسری از تیم وجود ندارد (فشار کم)، افراد زیادی شرکت می کنند، همه شانس رقابت را پیدا می کنند، و تیم در مجمع مدرسه بهار شناخته می شود.

تجارب اولیویا و تصمیم گیری فعلی او به شدت تحت تأثیر همسالان او است. در بخش‌های زیر، سه روشی را که همسالان در ورزش جوانان اهمیت دارند، مورد بحث قرار می‌دهیم. مطالعه این موضوع می تواند به ما کمک کند ورزش را برای جوانان جذاب تر و معنادارتر کنیم. این اطلاعات به ویژه برای بزرگسالان مهم است، زیرا آنها اغلب مسئول تجربیات ورزشی هستند، اما بخشی از تعاملات همتا به همتا نیستند.

دوستی: روابط یک به یک همتایان

فرصت با دوستان بودن جوانان را برای شرکت در ورزش تشویق می کند. بنابراین، دوستی یکی از راه های مهمی است که همسالان در ورزش اهمیت دارند.دوستی روابط نزدیکی که در سطح یک به یک ایجاد می شود. روابط نزدیکی هستند که در سطح یک به یک توسعه می یابند. وقتی یک ورزشکار جوان با یک دوست یا چند دوست در یک ورزش شرکت می کند، پتانسیل زیادی برای سرگرم کننده بودن و شخصی بودن آن ورزش وجود دارد. همچنین با شرکت در ورزش مشترک، دوستان فرصتی برای آشنایی بیشتر با یکدیگر و داشتن تجربیات مشترک دارند. دوستی ها می توانند تجربیات ورزشی را افزایش دهند و تجربیات ورزشی می توانند دوستی ها را تقویت کنند.

مصاحبه‌ها و نظرسنجی‌های شرکت‌کنندگان در ورزش جوانان 8 تا 16 ساله، ویژگی‌های مثبت و منفی دوستی‌های ورزشی را برجسته کرده و شش ویژگی کلیدی کیفیت دوستی ورزشی را تعریف کرده است.دوستی های ورزشی با کیفیت بالا حمایتی و دلگرم کننده، وفادار و نزدیک است، شامل داشتن چیزهای مشترک است، بسیار لذت بخش است، درگیری های گاه به گاه را تجربه می کند و به طور موثر هر تعارضی را حل می کند. تحقیقات نشان می‌دهد که هر چه ورزشکاران بسیار جوان به دوستی‌های ورزشی خود به این روش‌ها امتیاز دهند، احتمال بیشتری دارد که از مشارکت خود لذت ببرند، معتقد باشند که در ورزش مهارت دارند و احساس خوبی نسبت به خود دارند. ورزشکارانی که به دوستی‌های ورزشی خود امتیاز بیشتری می‌دهند، به جای اینکه احساس کنند مجبور هستند، انگیزه بیشتری برای مشارکت دارند.

پذیرش توسط همتایان

جوانان عموماً مایلند توسط دیگران هم سن و سال خود پذیرفته شوند. کسانی که پذیرفته می شوند احساس می کنند به طور معناداری با دیگران مرتبط هستند، در حالی که کسانی که پذیرش پایینی دارند ممکن است احساس انزوا کنند. از طریق درگیری در ورزش، ورزشکاران ممکن است تلاش کنند تا به یک حس پذیرش همسالان دست یابند، میزان پذیرش یا محبوبیت در میان گروهی از همسالان. و تعلق داشتن در میان هم تیمی ها، یا تلاش برای به دست آوردن مقبولیت یا محبوبیت نزد سایر همکلاسی ها و همسالان. به عبارت دیگر، علاقه ورزشکاران جوان به مشارکت ورزشی با اهداف اجتماعی و همچنین اهداف رقابتی گره خورده است. تحقیقات نشان می دهد که جوانان بر این باورند که خوب بودن در ورزش راهی برای محبوبیت در بین همسالان است. همچنین، زمانی که جوانان به احساس پذیرش یا تعلق در ورزش دست می یابند، برای انگیزه و رفاه آنها فوایدی به همراه دارد. احساس پذیرش می‌تواند مشارکت مداوم در ورزش را تشویق کند و همچنین به رشد اجتماعی یک ورزشکار جوان کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا