کسب و کار

موانع تفکر انتقادی :

ارزیابی ریسک

سازمان های تجاری امروزه در معرض خطرات مختلفی قرار دارند. عدم قطعیت اقتصادی، تحریکات سیاسی، تغییرات آب و هوایی، حملات سایبری و غیره به طور مداوم سازمان های تجاری را به سمت تهدید سوق می دهند. برای بقا در چنین محیطی، سازمان‌های تجاری باید ریسک و تهدیدی که در آن وجود دارد را ارزیابی کنند. و این توانایی تفکر انتقادی کارمند است که می تواند ریسک را با تقریبی درست ارزیابی کند.

این شامل فعالیت هایی مانند فهرست کردن ریسک، تعریف ماهیت و وسعت هر یک، کشف عاملی که بر ریسک تأثیر می گذارد، موقتی یا دائمی بودن آن، و در نهایت اتخاذ تدابیری برای کاهش خطرات است.

برخی از صنایع درگیر خطر بیشتری هستند، به عنوان مثال، یک شرکت ساختمانی که در آن محیط کار برای زندگی کارگران خطرناک است. بنابراین در اینجا، پرداختن به عامل خطر و ارزیابی آن ضروری است.

در غیر این صورت، ممکن است جراحات و یا حتی مرگ و میرهایی رخ دهد که باعث کمبود نیروی کار شود و بر شهرت آن تأثیر منفی بگذارد. به طور مشابه، یک سازمان مالی بسیار مستعد تأثیرپذیری از برخی شاخص های مالی است.

به عنوان مثال، معرفی یک قانون جدید بر فعالیت های تجاری و مشتریان کلی تأثیر می گذارد. این نیاز به مهارت های تفکر انتقادی مانند تجزیه و تحلیل، خلاقیت و حل مسئله دارد. اگر مؤسسه مالی این مهارت‌های تفکر انتقادی را به کار نگیرد، می‌تواند منجر به از دست دادن سود شود یا از تبعات قانونی ناشی از عدم رعایت مقررات متحمل شود.

عناصر فرآیند تفکر انتقادی

تفکر انتقادی فرآیندی است که برخی از عناصر را به خطر می اندازد و نیازمند چند مرحله است.

1. شناسایی مشکل

فرآیند تفکر انتقادی با شناسایی یک مشکل آغاز می شود. به ناهنجاری ها و نشانه هایی که احتمالاً مشکل ایجاد می کنند توجه کنید. در نظر بگیرید مشکل است، چرا مشکل است. علت وجود این مشکل و عواقب احتمالی در صورت عدم تلاش برای حل آن را مشخص کنید.

2. جمع آوری اطلاعات

هنگامی که چیزی به عنوان یک مشکل در نظر گرفته شد، اطلاعاتی در مورد آن جمع آوری کنید. خودتان را درگیر کنید تا هرچه بیشتر درباره مشکل یاد بگیرید. به دنبال دلایل، حقایق و شواهد احتمالی باشید. نظرات و دیدگاه های دیگران را در مورد موضوع بپرسید. جمع آوری اطلاعات از منابع متعدد.

3. ارزیابی

در این مرحله اطلاعات جمع آوری شده در مرحله قبل را ارزیابی کنید. اعتبار و قابلیت اطمینان اطلاعات را ارزیابی کنید و از صحت آنها اطمینان حاصل کنید. منبع اطلاعات را ارزیابی کنید و بررسی کنید که آیا از یک منبع است یا بیش از یک منبع.

4. راه حل پیدا کنید

پس از ارزیابی اطلاعات و شواهد جمع آوری شده، سعی کنید راه حل هایی برای مشکل استنباط کنید. بر اساس نتایج حاصل از ارزیابی، چندین راه حل را برنامه ریزی کنید. مزایا و معایب هر راه حل را ذکر کنید.

5. بهترین راه حل را انتخاب و اجرا کنید

این مرحله نهایی است که در آن هر راه حل پیشنهادی با در نظر گرفتن تمام مزایا و معایب مورد ارزیابی قرار می گیرد. خطر یک راه حل را در نظر بگیرید و فکر کنید که اجرای یک راه حل آسان است یا دشوار. در نهایت یک راه حل عملی انتخاب و اجرا می شود.

موانع تفکر انتقادی چیست و چگونه می توان بر آن غلبه کرد؟

تفکر انتقادی یک ذهنیت مهم است که می تواند به بهبود زندگی شخصی و زندگی حرفه ای ما کمک کند. اما در واقعیت، تعداد کمی از ما می‌توانیم انتقادی فکر کنیم. اکثر مردم به دلایلی مهارت های تفکر انتقادی ندارند.

چگونه می توانم تفکر انتقادی را در زندگی خود به کار ببرم؟

ما در زندگی روزمره خود اغلب با موقعیت ها، مشکلات یا مشکلات مختلفی روبرو هستیم. و بسیاری از اوقات ما به طور متعارف از این موضوع عبور می کنیم. اما اگر تفکر انتقادی را به کار بگیریم، می‌توانیم به سرعت به آن دست یابیم، علاوه بر این، راه‌حلی که در اینجا پیدا می‌کنیم مؤثرتر از هر چیزی است که در غیر این صورت به دست می‌آوریم.

با هر نوع موقعیت یا مشکلی که با آن روبرو می شویم و هر حرفه ای که باشیم، دانشجو، معلم، دکتر، مهندس، وکیل و غیره، ابتدا هر چیزی را که با آن مواجه می شویم یا هر مشکلی را انجام می دهیم درمان می کنیم. و ما عزم یا اشتیاق داریم که راه حلی برای آن داشته باشیم.

سپس سعی می کنیم اطلاعاتی در این مورد جمع آوری کنیم. برای انجام این کار، ما باید علاقه مند به کسب دانش باشیم. ما همیشه حواس خود را برای دریافت اطلاعات از محیط اطرافمان هوشیار نگه می داریم.

در مرحله بعد، ما باید سطح مشخصی از توانایی تحلیلی برای استنتاج حقایق از داده ها داشته باشیم. با این حال، این نیاز به تمرین دارد. اگر اینگونه شروع کنیم و ادامه دهیم، امیدوارم بتوانیم تفکر انتقادی را در زندگی خود به کار ببریم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا