فرهنگی هنری

چگونه یک شعر بنویسیم: نکات آسان برای مبتدیان

نوشتن یک شعر برای اولین بار می تواند ترسناک یا آزاد کننده باشد. اگر چند مرحله ساده را دنبال کنید، می توانید یاد بگیرید که چگونه شعری بنویسید که افکار، احساسات یا ایده های شما را بیان کند. ابزار نوشتن مورد علاقه خود را بردارید و شعر خود را شروع کنید! برای اینکه بدانید چگونه به شاعر خوبی تبدیل شوید زندگی نامه شاعر های مورد علاقه خود را بخوانید. امروزه زندگی نامه بیشتر این شاعر ها تبدیل  به فیلم شده است و جز بهترین فیلم های بیوگرافی محسوب می شوند.

مرحله 1: یاد بگیرید که شعر چیست

قبل از اینکه بتوانید یک شعر ساده بنویسید، باید بدانید که در وهله اول چه چیزی یک شعر را به شعر تبدیل می کند! شعر به مجموعه یا چیدمان کلماتی گفته می شود که یک احساس یا ایده را به سبکی متمرکزتر از گفتار یا نثر معمولی بیان می کند. یکی از دلایل موفقیت بعضی از بهترین فیلم های درام استفاده از عنصر شعر در آن ها می باشد.

اشعار معمولاً به جای پاراگراف در آیات نوشته می شوند. آنها می توانند شامل جملات کامل یا جملات ناقص باشند و اغلب دارای ریتم هستند. به خاطر داشته باشید که اشعار نیازی به قافیه ندارند.

مرحله 2: هدف خود را درک کنید

چرا شعر می نویسی و می خواهی چه بگوید؟ هدف از شعر شما می تواند تعیین کند که چه فرم یا سبکی باید استفاده شود، چقدر طولانی یا کوتاه باشد و انواع زبانی که استفاده می کنید. آیا برای خودتان، برای یک تکلیف یا برای شخص دیگری می نویسید؟

مرحله 3: یک موضوع را انتخاب کنید

موضوع کانون شعر شماست یا شعر شما در مورد چیست. انتخاب موضوع قبل از نوشتن می تواند به تمرکز ذهن شما بر روی آن موضوع خاص کمک کند. اگر برای شروع به ایده نیاز دارید، یک اعلان شعر می تواند کمک کند.

برخی از موضوعات رایج شعر عبارتند از:

احساسی مانند عشق یا ترس

یک شخص، واقعی یا تخیلی

مکانی، واقعی یا خیالی

احساسی مانند پذیرش یا طرد شدن

یک شی

یک حیوان

زمان

مرحله 4: طوفان فکری

با نوشتن تمام کلماتی که وقتی به موضوع خود فکر می کنید شروع کنید. شاعران و نویسندگان اغلب تصور می کنند که افراد یا اشیاء دیگر چه می بینند یا احساس می کنند. اگر شاعری سیبی را دید، ممکن است تعجب کند که چرا آنجاست، چه کسی آن را آنجا گذاشته است، سیب به چه می اندیشد، یا به چه چیزی تبدیل می شود، مانند سس سیب یا پای سیب.

پیاده روی کنید و سعی کنید تمام حس های فیزیکی را تجربه کنید: لامسه، بویایی، صدا، چشایی و بینایی. سعی کنید مردم و حیوانات را تماشا کنید و احساسات و دیدگاه های آنها را تصور کنید. احمقانه شوید و داستان های دیوانه کننده بسازید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که خود را شل کنید، لذت ببرید و شروع کنید به نوشتن هر آنچه به ذهنتان می رسد.

مرحله 5: قالب شعر را انتخاب کنید

قالب شعر شما متاثر از موضوع و لحن است. به عنوان یک مبتدی، نیازی نیست که زیاد نگران سبک باشید یا در تلاش برای کامل کردن یک قالب باشید. یکی را انتخاب کنید، قوانین اساسی را بیاموزید و تمام تلاش خود را بکنید تا به آنها پایبند باشید.

انواع شعر و سبک شعر

انواع مختلفی از شعرها وجود دارد که می توانید بنویسید. اشعار لازم نیست قافیه و متر داشته باشند، اما اگر شما احساس راحتی کنید می توانید از آنها استفاده کنید. هنگامی که قالبی را انتخاب کردید، می توانید با خواندن نمونه های زیادی از آن نوع شعر، درباره آن سبک شعر بیشتر بدانید.

برخی از انواع ساده تر شعر و سبک شعر برای مبتدیان عبارتند از:

آکروستیک: حرف اول اولین کلمه در هر خط یک کلمه را هجی می کند.

بیت آزاد: قاعده ندارد. فقط آنچه به ذهنتان می رسد را بنویسید.

هایکو: این شعر کوتاه در هر سطر از تعداد هجای خاصی استفاده می کند.

من هستم: یک شعر در مورد خود بنویس که لازم نیست از هیچ قانون دیگری پیروی کند.

روایت: شعر روایی داستانی را بیان می کند و شامل تصنیف و حماسه است.

دوبیتی قافیه: آخرین کلمه در هر یک از دو سطر متوالی قافیه است.

مرحله 6: یک خط بنویسید

شما هدف، موضوع، کلمات مرتبط و قالب خود را دارید. حالا وقت نوشتن است. برای شروع یک خط را یادداشت کنید. این می تواند عنوان شما، خط آغازین یا آخرین خط شما باشد. به خط نگاهی بیندازید و ببینید که فکر می کنید در طیف ایده شما قرار می گیرد.

مرحله 7: بقیه را بنویسید

اگر از خط اول به عنوان خط باز خود استفاده می کنید، به سادگی شروع به اضافه کردن خطوط بعد از آن کنید. اگر خط پایان شماست، می توانید به سمت عقب یا به سمت آن خط حرکت کنید. همانطور که می نویسید، زیاد نگران قالب بندی کامل نباشید. بعداً می توانید آن را برطرف کنید.

مرحله 8: شعر خود را ویرایش کنید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که اولین پیش نویس شعر خود را برای یک یا دو روز کنار بگذارید. به آن برگردید و ببینید که آیا می توانید با یک جفت چشم تازه پیشرفتی ایجاد کنید. حتی ممکن است بخواهید از شخص دیگری بخواهید آن را بخواند و آن را نقد کند. وقتی احساس خوبی نسبت به شعر دارید، تمام شده است.

نکاتی برای نوشتن اولین شعر

اولین شعر شما ممکن است کامل و یا حتی خوب نباشد. اشکالی ندارد اگر در حین نوشتن چند نکته را در ذهن داشته باشید، احتمالاً شعر شما چیزی است که به آن افتخار می کنید.

با احساس بنویسید: چیزی که شعرها را عالی می کند احساسی است که به خواننده می دهند.

از کلیشه‌ها اجتناب کنید: کلیشه‌ها جملاتی هستند که بیش از حد مورد استفاده قرار گرفته‌اند، مانند “مشغول مانند یک زنبور”.

از تصویرسازی استفاده کنید: از کلمات ملموسی استفاده کنید که برای حواس جذاب باشد.

از تشبیهات و استعاره ها استفاده کنید: تشبیه ها دو چیز را با هم مقایسه می کنند و معمولاً از کلمه “مانند” یا “مانند” استفاده می کنند. استعاره ها همین کار را می کنند، اما بدون استفاده از «مانند» یا «مانند».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا